„Dviračio šou“ prorabas ir Budelis

Su televizijos režisieriumi AUGUSTINU GRICIUMI kalbasi Audronė Jablonskienė

Bandau įsivaizduoti jūsų darbo režimą. Kasdien ausys pastatytos: kas, kur, su kuo?.. Ir viską verčiat į parodijos kalbą.

– Maždaug. Bet tai daugiau pasakytina apie Mackevičių, Ruplėną ir Šerėną. Jie yra pagrindiniai laidos autoriai, dirbantys su nemaža asistentų komanda. Tai jų darbą man tenka versti į vaizdų kalbą. Laikas suspaustas, tempas didžiulis, todėl stengiamės nesiblaškyti erdvėje, nenutolti nuo savo bazės Lukiškių gatvėje. Neretai filmuojame ir mano namuose, nes čia pat, kaimynystėje.

Pagrindų pagrindas – scenarijus, tekstas?

– Tikrai taip. Todėl labai svarbus teksto tikslumas. Praleisi žodį – darbas perniek. Nes yra tokių politinių niuansų, kurių ir aš dažnai nesuprantu – einu aiškintis, kas čia juokinga, kur šuo pakastas.

Humoro jausmas – ne pati populiariausia Dievo dovana. Veikiausiai paveldimas su genais. Vieni, rodos, stačiai sukurti „Dviračiui“, o kiti – ir patys kankinasi, ir kitus kankina.

– Aš personažų nesirenku. Renkasi autoriai. Ką pakviečia, su tuo ir dirbu.

Ir tokia padėtis tenkina?

– Nebūtinai. Bet čia ne akademija, nėra kada mokyti, reikia tiesiog dirbti.

Ateina ir neprofesionalų?

– Ateina. Kas nors pasiūlo dėl išskirtinio panašumo. Taip buvo su komisaru Grigaravičiumi. Priklijavom ūsus – kaip iš akies luptas. Televizijoje visi subėgo žiūrėti.

Regis, turite neprastą grimuotoją.

– O! Jolanta Gunevič! Virtuozė. Daugybę personažų atmintinai moka. Šmaukšt peruką, braukšt ūselius, kelias karpas – ir pirmyn! Kebliau, kai į aktualijų paviršių iššoka koks nežinomas Seimo trintukas. Tada ieškom fotografijų laikraščiuose, internete. Tada sukam galvą, kas čia būtų panašesnis…

Stiprus aktorius ne mažesnio efekto gali pasiekti profesinėmis priemonėmis. Taip buvo su Vilkaičiu, kuris tapo „panašesnis už originalą“.

– Ir Kazlas gebėdavo pavirsti kuo tik nori – šast, ir jau visai kitas žmogus. Kalbėsena, eisena, manieros…

Daugiausia kliūva politikams. Ar jie skambina, reiškia pretenzijas, pageidavimus, nuoskaudas?

– Man – ne. Bet autoriams – taip.

Kaip jaučiasi aktoriai, sutikę savo personažų prototipus?

– Kiek žinau, nekaip. Nors… visaip nutinka. Kartą prie Prezidentūros filmavom Dainavičių-Melaginską. Ir ateina Medalinskas. Stabtelėjo, paspaudė ranką, šnektelėjo…

Yra pataikymų į dešimtuką. Bet yra, atleiskite, nei velnias, nei gegutė. Labai vykęs buvo Adamkus, bet Grybauskaitė – net ne devintas vanduo nuo kisieliaus…

– Ne taip paprasta surasti, kad ir panašumas būtų, ir gebėjimas vaidinti. Gal kartais į galvą neateina, kas sugebėtų. Pakviesti kaunietį aktorių Šimukauską įkūnyti Valinsko personažo sugalvojo Hario (Mackevičiaus – A. J.) mama. Čia sutapo viskas: ir panašumas, ir temperamentas, ir reta improvizacijos dovana.

O kaip atsirado Budelis?

– Taupant laiką. Neapsimokėjo dėl kelių sakinių kviesti ką nors iš šalies. Paprašė manęs. Labai nenorėjau, spyriojausi, todėl tas Budelis ir išėjo toks bambeklis.

Užtat entuziastas darboholikas. Ar turite autoironijos jausmą?

– Manau, kad turiu. Iš savęs galiu šaipytis ilgai ir kantriai, bet nemėgstu, kai šaiposi kiti. Esu tam labai jautrus.

Ar pačiam kyla idėjų siužetams?

– Retai. Nejaučiu vadinamojo įvykių pulso. Geriau sekasi koreguoti tai, ką kiti pasiūlo. Save vadinu prorabu. Gaunu brėžinį ir statau namą.

O kai sėdite krėsle prie televizoriaus?

– Žiūriu, kaip pavyko montažas. Matau savo ir kitų klaidas. Būna – lieku patenkintas.

Kurie personažai mėgstamiausi?

– Dirbti malonu su visais. Bet labiausiai patinka lenkų trijulė ir darbo birža.

Dėl lenkų – sutinku. Tik gaila, kad nebėra neprilygstamojo Žebrausko. Tačiau darbo birža… šitoje vietoje, atleiskite, perjungiu kanalą. Bet sugrįžtu pasižiūrėti Peliukų. Kiek jau personažų išleido kvapą, o Peliukai – gyvi. Ypač puikus Ramanauskas.

– O, tai neprilygstamas improvizuotojas. Puikios atminties, geros orientacijos. Jam – išimtinai! – leidžiama improvizuoti. Bet būna, kad tenka nukirpti. Dažnai – labai juokingus dalykus. Pasiliekame archyvuose.

Vadinasi, grietinėlę nugriebiate sau…

– Na, tai ne visai grietinėlė. (Juokiasi.)

Pripažinkite, „Dviračiui“ prasčiau sekasi su moterimis. Visi pasigenda universaliosios Kazlauskaitės. Jos niekas taip ir nepakeitė.

– Sutinku. Bet neturim nei lėšų, nei laiko, kad galėtume naudotis aktorių agentūros paslaugomis, kviestis iš teatrų į bandymus. Ir vaizdo kokybė kenčia nuo skubėjimo. Stengiamės, kad nebūtų kalbančios galvos. Kad bent jau judėtų erdvėje.

Ar Jonas Gricius, prityręs kinematografijos vilkas, duoda kokių patarimų?

– Kad čia kitas žanras, kitas mastas. Tai, ką darė tėvas ir ką darau aš, – nesulyginami dalykai. Na, maždaug kaip vairuoti traktorių ir… dviratį. (Atleiskite už netyčinę tautologiją.)

Rašyti komentarą

Turite prisijungti, jei norite komentuoti.